Only if you can afford it
Wanneer cliënten enthousiast spreken over mooie aankopen,
hoor ik het hem zeggen.
Heel subtiel in mijn oor.
Bijna fluisterend met die warme doch doordringende stem.
“Only if they can afford it, Jean-Paul”.
Dusan Djukich, grondlegger van Straight-Line leadership, op zijn best.
Altijd in staat om zaken simpel te houden en tot de kern te komen.
Cliënten die gaan winnen, gaan het ook hebben over mooie dingen.
Auto’s, gadgets, horloges, hotels en huizen.
Beetje een mannending.
De dames in mijn praktijk spreken hier nauwelijks over.
Laten we eerlijk zijn, het zijn vaak ook mooie dingen.
Een mooi horloge is gewoon tof.
Zo ook een gave auto, een prachtige woning of overnachten in een luxe hotel.
Maar alleen als je het je kunt veroorloven.
Anders worden deze mooie dingen vroeg of laat een stuk minder mooi.
So, can you afford it?
Als je eerlijk bent, een vraag waar je direct het antwoord op weet.
Een volmondig -ja- of -nee-.
Meer opties zijn er niet.
Vaak zie ik ondernemers dingen hebben, die ze beter niet konden hebben.
Te duur huis, te dure klok, te dure auto, te dure etentjes, te dure jasjes.
Het heeft iets droevigs.
Wie je bent en wat je doet, bepaalt wat je kunt hebben.
Niet andersom.
Wil je mooie dingen hebben, zorg dan dat je het kunt betalen.
Probleemloos.
Mooie dingen zijn mooi, mits op deze voorwaarde.
Anders ziet het er niet uit.