Had ik maar
Er is een verschil tussen ‘de realiteit’ en ‘hoe jij het ervaart’.
Stel dat je in een gesprek een belangrijke offerte hebt toegelicht. En je gesprekspartner zegt toe, om je uiterlijk eind deze week te laten weten of zij ingaan op het voorstel. Echter verneem je niets meer.
‘De realiteit’ is dat jij een zakelijk voorstel hebt gedaan. Jouw gesprekspartner heeft toegezegd voor het einde van de week hierop bij je terug te komen. En dat is niet gebeurd.
Dat is de realiteit.
Niet meer en niet minder.
‘Hoe jij het ervaart’, kan daarentegen heel wat meer losmaken.
Zou de prijs die ik heb geoffreerd te hoog zijn? – Heb ik iets verkeerds gezegd? – Zou alles wel goed met hem zijn? – Daar hoor je nooit meer iets van – Ik heb toch niets over het hoofd gezien? – Dit gebeurt mij weer.
Gedachten zijn er oneindig en zijn voor iedereen anders.
Waar de ene persoon denkt dat het aan hem ligt, kan de ander juist ervaren dat het niet door hem komt. En waar iemand gefrustreerd kan raken, kan een ander juist bezorgd zijn.
Wat je wilt zien van jezelf, is hoe jij zaken en gebeurtenissen ervaart.
Anders gezegd, welke betekenis jij plakt op de realiteit.
Gedachten kunnen in de weg staan en je afleiden van je oorspronkelijke doel.
Waardoor je niet de juiste actie gaat doen.
In het voorbeeld van je gesprekspartner die niets meer van zich laat horen, zou je vanuit een gedachte als ‘daar hoor je toch nooit meer iets van’, het bijltje erbij neer kunnen gooien. En verder niets meer ondernemen. Met alle gevolgen van dien. En dat terwijl je doel was om groei in sales te creëren.
Zwakke gedachten leiden tot zwakke acties.
En zwakke acties leiden tot zwakke resultaten.
Een krachtige actie zou zijn om direct contact op te nemen en te informeren naar hoe zij de offerte hebben beoordeeld en of je nog iets kan doen.
Veel mensen komen echter nooit tot krachtige acties, wanneer zij zwakke gedachten hebben.
Je wilt jouw gedachten kunnen opmerken en zien of ze je zwak maken.
En in staat zijn deze aan de kant te zetten om tot een krachtige actie te komen.
Dat doe je door een paar vragen te beantwoorden:
o Wat is mijn doel?
o Wat gebeurt hier feitelijk?
o Welke gedachten heb ik hierover?
o Maken die mij krachtig of zwak?
o Wat was mijn doel?
o En wat is de meest effectieve actie die ik nu kan doen?
Het lijkt simpel, maar is het niet.
Het vergt professionele coaching.
Je zult hiervoor moeten vertragen en scherp inchecken bij jezelf.
Direct op het moment dat het plaatsvindt.
Niet een dag, een week of een maand later, maar nu.
‘Had ik maar’, telt niet.
Cliënten die dit doen, hebben substantieel minder drama in hun persoonlijke- en zakelijke leven en creëren significant betere resultaten.
Wat zij denken en wat zij doen, zijn twee verschillende werelden.